wtorek, 4 października 2016

Gdzież jest jagnie na całopalenie?





W najnowszej piosence z singla Cohena pada tajemnicze słowo "hineni".

Co oznacza? Słowo to pada 178 razy w Tanachu (całej hebrajskiej Biblii)
Wypowiada je Abraham wystawiany przez Boga na próbę, wypowiada je Mojżesz widząc wezwanie z ognistego krzaka, Samuel słysząc wezwanie nocą w Przybytku, mówi je Jeremiasz... I wielu innych.

W Księdzę Rodzaju 22:1

 " 
A po tych wydarzeniach Bóg wystawił Abrahama na próbę. Rzekł do niego: «Abrahamie!» A gdy on odpowiedział: «Oto jestem»" 

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וְהָאֱלֹהִים, נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי.

Tora w wydaniu Pardes Lauder tłumaczy to po prostu jako "Tak". Nie jest to jednak zwykłe tak. Jest to odpowiedź skromnego człowieka, gotowego na służbę Bogu. Inni tłumaczą "Oto jestem".
Próba ta to oczywiście złożenie swojego ukochanego syna Izaaka w ofierze.
Abraham ponownie używa słowa "hineni". Kolejny raz nie zwraca się do Boga ale do syna. Z tą samą gorliwością używając Świętego Tak.

"Izaak odezwał się do swego ojca Abrahama: «Ojcze mój!» A gdy ten rzekł: «Oto jestem, mój synu» - zapytał: «Oto ogień i drwa, a gdzież jest jagnię na całopalenie?»"

וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל-אַבְרָהָם אָבִיו, וַיֹּאמֶר אָבִי, וַיֹּאמֶר, הִנֶּנִּי בְנִי; וַיֹּאמֶר, הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים, וְאַיֵּה הַשֶּׂה, לְעֹלָה.

Ponownie zwraca się do Boga kiedy ten powstrzymuje jego rękę trzymającą nóż nad Izaakiem.


"Ale wtedy Anioł Pański zawołał na niego z nieba i rzekł: «Abrahamie, Abrahamie!» A on rzekł: «Oto jestem». "

 וַיִּקְרָא אֵלָיו מַלְאַךְ יְהוָה, מִן-הַשָּׁמַיִם, וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם אַבְרָהָם; וַיֹּאמֶר, הִנֵּנִי.

Warto też zauważyć, że drugiego października rozpoczęła się Rosz HaSzana - święto upamiętniające m.in to wydarzenie. Sam tekst piosenki współgra z piękną dodatkową modlitwą na tę okazję.

Hineni. Oto jestem aby pełnić Twoją wolę. Wiedząc, że nie dopuściłeś do ofiarowania Izaaka. Nie mniej, wszyscy których wymieniłem na początku odpowiadają tak, nie widząc co niesie wezwanie. Podejmują ryzyko życia. Czyste, święte Tak. Czy jesteśmy gotowi mówić, wielkie Święte tak? Tego jak powiada Nietzsche ani wielbłąd ani nawet lew nie potrafi. Potrafi to jedynie dziecko.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz